
Danskeres brug af digitale platforme
Incentive har gennemført en undersøgelse for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om danskernes brug af digitale platforme.
24. november 2020
Undersøgelse af danske forbrugeres oplevelser online
Vi har for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført en undersøgelse af danske forbrugeres oplevelser med at købe varer og services via digitale platforme.
Undersøgelsen fokuserer på, hvordan forbrugerne benytter platformene. Det gælder både, hvilken type produkter forbrugerne køber på digitale platforme, hvilke platforme forbrugerne benytter, hvorfor de benytter dem, og hvilke oplevelser de har med digitale platformes markedsføring og brug af persondata.
Vi spurgte 2.509 danske forbrugere
Vi stillede spørgsmål til 2.509 danskere via et online-spørgeskema. Af dem havde 2.032 købt varer eller services på en digital platform i løbet af det seneste år.
Spørgeskemaundersøgelsen viste bl.a., at:
- Et stort flertal af forbrugerne handler på digitale platforme.
- Forbrugerne køber forskellige typer produkter gennem digitale platforme, både fysiske varer og services.
- Digitale platforme gør det nemt at finde den ønskede vare eller service.
- Et flertal af forbrugere undersøger pris og udvalg, inden de køber online.
- Pris er generelt den vigtigste faktor for forbrugerne, når de køber varer og services online.
- Forbrugerne er bekymrede for digitale platformes brug af persondata.
Læs mere i rapporten her.
Rapporten indgår som en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejde med at sikre, at markeder med digitale platforme er velfungerende. Vores tal bruges også i deres netop offentliggjorte artikel om digitale platformes indsamling af brugerdata.
Del på
Andre nyheder
SERVICES
Market access og sundhedsøkonomi
Market access-landskab og -strategi, real-world evidence og registeranalyser, sundhedsøkonomisk modellering, HTA- og tilskudsansøgninger, litteraturstudier, surveys og patient-reported outcomes.
Transport og infrastruktur
Omkostningsanalyser, business cases, investeringsanalyser, prissætning, takster, big data, kollektiv transport, regulering, markedsanalyser.
Klima og energi
Samfundsøkonomi, cost-effectiveness, business cases, investeringsplaner, klimaplaner, effektiviseringspotentialer, regulering, skatter og afgifter, fremskrivninger og scenarier.
Samfundsøkonomi
Cost-benefit, cost-effectiveness, intern rente, nutidsværdi, skatteforvridning, effekter for statskassen, afgifter, skatter.
Prissætning
Pricing excellence, værdibaseret prissætning, prissætning af nye produkter, design af nye prismodeller, optimering af rabatter og rabatpolitik, prisregulering.
Konkurrence og erstatning
Økonomiske erstatningsopgørelser, fusioner, statsstøtte, dominerende stilling, immaterielle rettigheder.
BI & Analytics
Analytics, BI, data, what if?, Python, Power BI, kortlægning, diagnose, prognose, anbefaling, forecast, værktøjer.