Market access og sundhedsøkonomi
Market access-strategi og -planer, dialog med Medicinrådet, budget impact- og cost-effectiveness-modeller, registerstudier, litteraturstudier, surveys og patient-reported outcomes.
Få hjælp af Incentive til at finde den rette vej i hele eller dele af Medicinrådsprocessen.
Medicinrådet er et uafhængigt råd, som udarbejder anbefalinger af lægemidler og behandlingsvejledninger med lægemiddelrekommandationer til de fem regioner.
Medicinrådet vurderer, om nye lægemidler og indikationsudvidelser kan blive anbefalet som standardbehandling på de danske hospitaler. Rådet udgiver også behandlingsvejledninger og lægemiddelrekommandationer til de fem danske regioner. Hvis et lægemiddel ikke anbefales af Medicinrådet, vil det typisk ikke blive brugt i særligt stort omfang. Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i Medicinrådets processer for at optimere market access af lægemidlet.
Medicinrådet har fastlagt en proces, hvor nye lægemidler og indikationsudvidelser bliver vurderet på baggrund af kliniske resultater og omkostninger sammenholdt med relevante nuværende standardbehandlinger (nuværende dansk klinisk praksis).
Ansøgningsprocessen følger de seks trin, som er angivet nedenfor.
Man kan begynde processen inden godkendelsen fra det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA), men ansøgningen kan ikke sendes til Medicinrådet inden EMA-godkendelse.
Det første trin i processen er at anmode Medicinrådet om en vurdering af det nye lægemiddel og at udfylde et skema med de oplysninger, der er angivet i Medicinrådets procesvejledning. Det næste trin er at kontakte Medicinrådets sekretariat for at planlægge et tidligt dialogmøde.
Når det nye lægemiddel har fået ’positive opinion’ fra CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use), kan ansøgeren indsende en ansøgning med information om: lægemidlet og dets indikation, relevante kliniske forsøg samt sundhedsøkonomiske analyser.
Medicinrådets sekretariat validerer ansøgningen inden for 10 dage. Fagudvalget og sekretariatet vurderer ansøgningen og udarbejder en vurderingsrapport. Virksomheden forhandler med Amgros, 13-14 uger efter ansøgningen er accepteret. Endelig beslutter Medicinrådet, om lægemidlet skal anbefales som standardbehandling.
For at en medicinalvirksomhed kan få et nyt lægemiddel eller en indikationsudvidelse anbefalet som mulig standardbehandling, skal medicinalfirmaet ansøge om en vurdering hos Medicinrådet.
På Medicinrådets hjemmeside findes en metodevejledning, hvor kravene til ansøgningen er specificeret. Ansøgningen skal blandt andet indeholde dokumentation for lægemidlets kliniske effekt og sundhedsøkonomiske analyser.
Medicinrådets anbefaling tager udgangspunkt i en vurdering af, om lægemidlets effekt (målt i QALY) og sikkerhed står i et rimeligt forhold til omkostningerne ved brug af lægemidlet.
Den sundhedsøkonomiske analyse udgøres af en cost-utility-analyse. Det er en sundhedsøkonomisk analyse, hvor sundhedsgevinster udtrykkes i QALY (kvalitetsjusterede leveår), som er et standardiseret mål, der kombinerer livskvalitet og overlevelse i ét mål. QALY kan anvendes til at sammenligne sundhedsforbedringer på tværs af forskellige sygdomme, behandlingsformer og indsatsområder. Resultatet af en cost-utility-analyse er udtrykt ved en inkrementel omkostningseffektivitetsratio (ICER).
Hvis det nye lægemiddels sundhedseffekt kan ligestilles med den aktuelle komparator, kan virksomheden indsende en omkostningsminimeringsanalyse.
Siden Medicinrådets start den 1. januar 2017 har Incentive hjulpet en lang række medicinalvirksomheder med ansøgninger til Medicinrådet. Nogle hjælper vi med hele Medicinrådsprocessen fra start til slut. Andre hjælper vi med delelementer, fx cost-utility-analyse og budget impact-analyse og deltagelse i møder med Medicinrådets sekretariat.
Vi har udviklet en database, MEMO (Medicinråd, Metode og Overblik), der indeholder information om Medicinrådets protokoller, vurderinger og afgørelser for alle ansøgninger, siden Medicinrådet blev etableret i januar 2017. Vi tracker løbende alle relevante informationer fra ansøgningerne, så vi nemt kan sammenligne ansøgninger og beslutninger og dykke ned i specifikke sygdomsområder.
Vi har også etableret LinkedIn-gruppen Market Access in Denmark , hvor vi løbende deler nyheder, afgørelser fra Medicinrådet samt analyser.
Hos Incentive har vi stor erfaring med og viden om Medicinrådets processer. Vi kan hjælpe jer med jeres forberedelser, ansøgninger og dialog med Medicinrådet.
Market access-strategi og -planer, dialog med Medicinrådet, budget impact- og cost-effectiveness-modeller, registerstudier, litteraturstudier, surveys og patient-reported outcomes.
Omkostningsanalyser, business cases, investeringsanalyser, prissætning, takster, big data, kollektiv transport, regulering, markedsanalyser.
Samfundsøkonomi, cost-effectiveness, business cases, investeringsplaner, klimaplaner, effektiviseringspotentialer, regulering, skatter og afgifter, fremskrivninger og scenarier.
Cost-benefit, cost-effectiveness, intern rente, nutidsværdi, skatteforvridning, effekter for statskassen, afgifter, skatter.
Pricing excellence, værdibaseret prissætning, prissætning af nye produkter, design af nye prismodeller, optimering af rabatter og rabatpolitik, prisregulering.
Økonomiske erstatningsopgørelser, fusioner, statsstøtte, dominerende stilling, immaterielle rettigheder.
Analytics, BI, data, what if?, Python, Power BI, kortlægning, diagnose, prognose, anbefaling, forecast, værktøjer.