Prissætning
Den rigtige pris er den hurtigste og mest effektive måde at øge virksomhedens overskud.
Prissætning er et underprioriteret område i dansk erhvervsliv. Det er en skam, for en systematisk tilgang til prissætning kan bidrage med stor værdi til den enkelte virksomhed. God prissætning kan både give en bedre bundlinje, smidigere arbejdsgange og gode kundeforhold.
Vi er pricingkonsulenter for en lang række af landets mellemstore og store virksomheder. Vi ser tit, at prissætning af produkter og ydelser baserer sig på mavefornemmelser. Mens den øvrige drift er professionel i de fleste virksomheder, bliver der mange steder justeret alt for usikkert på det område, der skal sikre, at indtægterne er større end udgifterne. Nemlig området for prissætning.
Det er afgørende for virksomhedens fremtidige resultater, at den professionelle omkostningsbevidsthed går hånd i hånd med en klar strategi for prissætningen.
Hvorfor vælge Incentive?
Vi hjælper vores kunder med
Værdibaseret prissætning
Vi kortlægger, hvilken værdi jeres produkter skaber for kunderne, og giver anbefalinger til, hvordan I kan øge indtjeningen ved at optimere priserne.
Vi har de rette værktøjer og den relevante erfaring til at hjælpe jer, uanset om I sælger produkter eller services, henvender jer til privat- eller erhvervskunder, skal lancere nye produkter eller justere priserne på de eksisterende.
Optimering af rabatter
Alt for mange virksomheder giver rabatter, de ikke behøver. Vi analyserer jeres salgsdata og identificerer potentialer for at forbedre rabatterne på tværs af kunder eller produkter. I samarbejde med jer laver vi en rabatpolitik, der sikrer, at I fremadrettet får styr på, hvem der skal have rabat hvornår.
Vores erfaring er, at bedre rabatter er en af de hurtigste veje til at forbedre bundlinjen, og det er ikke unormalt, at rabatprojekter resulterer i 2-4%-point på bundlinjen.
Pricing Excellence
Vi hjælper virksomheder, der ønsker at sætte øget fokus på pricing excellence. Vi gennemfører audit for at identificere virksomhedens modenhed og primære udfordringer og potentialer inden for prissætning. Herefter laver vi i samarbejde med jer en strategi og et roadmap, der sikrer, at I får prioriteret de rigtige opgaver i den rigtige rækkefølge.
Vi undgår interessekonflikter
Vi arbejder for offentlige myndigheder, private virksomheder og interesseorganisationer. Nogle af disse er konkurrenter eller har på anden måde modsatrettede interesser.
Derfor arbejder vi kun for én kunde ad gangen inden for et specifikt fagområde. Et projekt er afsluttet, når kunden har modtaget og godkendt den sidste afrapportering, og når vi har sendt den sidste faktura. Når et projekt er afsluttet, kan vi arbejde for en anden myndighed/virksomhed/organisation inden for det samme fagområde.
På visse fagområder har vi indgået en rammekontrakt med en eksklusivitetsbestemmelse, og derfor arbejder vi på disse fagområder slet ikke for andre.
I visse tilfælde, når der ikke er tale om modsatrettede interesser, kan vi — i fuld åbenhed — arbejde for flere kunder ad gangen inden for samme fagområde.
I helt særlige tilfælde, når Incentive har en unik viden inden for et bestemt område, kan vi arbejde for firmaer, der konkurrerer mod hinanden. Det gør vi ved at etablere ”Chinese walls”, således at det er to helt separate projekthold, der arbejder for de to kunder. Vi sikrer fuld fortrolighed, restriktioner i adgang til drev, data og dokumenter, og vi drøfter under ingen omstændigheder projekterne på tværs af projekthold.
Eksempler på vores arbejde
Case 1: Bedre prisregulering
Vi hjalp en stor dansk servicevirksomhed med at forbedre den årlige prisregulering. Vi analyserede forskellene i prisfølsomhed på tværs af produktområder og gav anbefalinger til, hvordan prisreguleringen kunne differentieres for at få størst mulig effekt på omsætning og bundlinje.
Case 2: Ryd op i rabatterne
Vi udviklede en ny rabatstruktur for en stor dansk grossistvirksomhed. Rabatstrukturen sikrede en forbedret indtjening, konsistente rabatter baseret på objektive kriterier og ikke mindst muligheden for nemt at kunne følge op på og tilpasse rabatterne.
Case 3: Prissæt efter værdien
Vi hjalp en virksomhed, der havde udviklet en ny type sorteringsrobotter, med at finde ud af, hvad prisen skulle være. Robotten var hurtigere, lavede færre fejl og brugte mindre energi end de nuværende robotter på markedet. Vi undersøgte værdien af disse fordele og satte prisen derefter.
Kontakt en konsulent
Vi tager altid gerne en uforpligtende snak, så tøv ikke med at kontakte os. Vi kan mødes hos dig eller online, men du er også meget velkommen hos os i Holte eller Odense.
SERVICES
Market access og sundhedsøkonomi
Market access-landskab og -strategi, real-world evidence og registeranalyser, sundhedsøkonomisk modellering, HTA- og tilskudsansøgninger, litteraturstudier, surveys og patient-reported outcomes.
Transport og infrastruktur
Omkostningsanalyser, business cases, takster og priser, investeringsanalyser, prognoser, prissætning, kollektiv transport, regulering og markedsanalyser.
Klima og energi
Analyser af klimaaftryk og -tiltag, ny regulering, samfundsøkonomi, cost-effectiveness, business cases, investeringsanalyser, klimaplaner, effektiviseringspotentialer, skatter og afgifter.
Samfundsøkonomi
Cost-benefit, cost-effectiveness, intern rente, nutidsværdi, skatteforvridning, effekter for statskassen, afgifter og skatter.
Prissætning
Pricing excellence, værdibaseret prissætning, prissætning af nye produkter, design af nye prismodeller, optimering af rabatter og rabatpolitik, og prisregulering.
Konkurrence og erstatning
Økonomiske erstatningsopgørelser, fusioner, statsstøtte, dominerende stilling og immaterielle rettigheder.
BI & Analytics
Analytics, BI, data, what if?, Python, Power BI, kortlægning, diagnose, prognose, anbefaling, forecast og værktøjer.